söndag 21 mars 2021

I Corona-flosklernas tid



Samtal på hög nivå. Bild från
www.papegojor.se/kul


En väninna och jag har på sistone roat oss med att lista de mest utslitna och missbrukade corona-flosklerna, som nu varit i svang under ett års tid. Hittills har vi kunnat definiera sex stycken, men nu inbjuder vi mina läsare och följare att fylla på i listan. Flosklerna kan tydligen inte upprepas ofta nog, och detta med stort allvar, som om de uttalades för första gången i detta århundrade. Våra politiker och ämbetsmän går i täten för papegojkören, men även privatpersoner är duktiga sångare.

1. "Nära och kära"

Vår statsministers absoluta favorituttryck; hans ögon tåras vid blotta omnämnandet. Självklart har vi alla "nära och kära", tråkigt nog så befinner sig många av dem på kyrkogården, speciellt för....

2. "Våra äldsta och sköraste"

Vore intressant med statistik över hur många gånger detta uttryck utslungats med emfas och empati. Synd bara att det inte lett till motsvarande praktisk och medicinsk omvårdnad!

3. "Jag/vi träffar ingen/inga"

Nej, man ska ju hålla rejält avstånd, både fysiskt och socialt. Många uttrycker ren och skär stolthet över hur kollossalt oanträffbara de varit under lång tid. För att i nästa minut berätta om släktträffar, barnbarn och nya trevliga bekantskaper. Hm, hur ska vi ha det egentligen med avståndet?

4. ..."i min lilla bubbla"

Ska man verkligen tro på den, då det tycks finnas så många hål i "bubblan"? Men det låter förstås gulligt och rart, och framkallar förstående småleenden.

5. "Det är lika för alla"

Mycket svårt att tro efter alla samhälleliga blottor och brister som framträtt under pandemiåret. - "Corona handlar om ojämlikhet och klass", skrev en ledarskribent redan 2020. Själv kan jag bara konstatera att den karantändrabbade sjuttioplussare, som har tillgång till flera bostäder, egen väl desinficerade bil och stuga i skärgården lever ett avsevärt roligare liv än övriga tvångsisolerade. Och i värsta fall ofrivilligt arbetslösa.

6. "Inställt"

Ett plakat som ständigt viftas med framför våra ansikten, både reellt och virtuellt. Säg mig vad som inte är "inställt" eller i bästa fall "uppskjutet" på obestämd tid. Ingenting kan ses som spikat, fastställt eller pålitligt, och almanackan är nerklottrad med överstrukna events. Dessa kan ibland avnjutas "digitalt" med uppkoppling, som kostar pengar och totalt saknar atmosfär och feststämning. 

7. .... fortsättning följer. Fyll gärna i nyupptäckta floskler via kommentarsfälten. Ett tips är att lyssna på någon av nedanstående herrar, som alltid har sin ordbok redo.








Fotograf:  Frankie Fouganthin
båda bilderna från svenska Wikipedia.







2 kommentarer:

  1. Jag tror att ni fått med det mesta. Mycket träffande! Uppriktigt sagt orkar jag inte längre läsa allt i DN, där det varje dag är flera sidor om coronan och nu nu senast om vaccineringen eller rättare sagt den uteblivna vaccineringen. Det här kommer att ta tid i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om utnötningseffekten. Det enda jag bryr mig om att kolla just nu är 1177.se för att se vilken åldersgrupp som man vaccinerar just nu. I min grupp får vi vara glada om vi vaccin före sommaren (knappast troligt). Detta skulle skötts bättre utan EU-medlemskap, se på England och Israel.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...