tisdag 30 mars 2021

Gems Weekly Photochallenge: ÖNSKA

 

Önskebrunn i Gordon, Provence.
 En slant i den garanteraratt du "blir gift".



Så länge människan har vandrat på jorden så har hon hyst ÖNSKNINGAR. Dessa har förstås varierat med tidsepok, person,
behov och situation. Stenålderns jägare kanske önskade fälla en rejäl mammut till middag medan antikens greker och romare önskade sig flera slavar. 

Senare tiders folktro uppvisar en stor mängd av praktiserade ritualer och magiska åtbörder i akt och mening att få sin ÖNSKAN uppfylld, eftersom man var utlämnad till dolda makters nåd eller onåd. Folklivsarkiven med material från tidigt 1800-tal och en bra bit in på 1900-talet vittnar om hur snabbt dessa "önsketips" spred sig i det gamla bondesamhället. Ofta handlade det om unga män och kvinnors åstundan att väcka kärleken hos en särskild person, eller att något eftersträvansvärt i materiell väg skulle falla i deras händer.


Bengt Nordenberg, Frieriet. 1864. Från Historiesajten.se.

Och idag har man fortsatt att önska, trots att åtminstone vi i I-världen har det mesta och mer av vad vi behöver. Men vi fortsätter att önska mer och mer - ända tills det dyker upp en dödlig pandemi. Då önskar vi bara att 1) den ska försvinna och att 2) man får sina vaccinsprutor snarast möjligt, trots att regionernas vaccinationsplanering bygger mest på ÖNSKETÄNKANDE.



Dagens hetaste önskan. Bild från Södertälje kommuns hemsida.


En gång i tiden var dock önskandet inte mer okomplicerat än att det kunde rymmas på en ÖNSKELISTA till jul. Här min egen från julen 1964, då tonåringen snabbt kunde bocka av det mesta på listan. I allafall minns jag en röd teddypall till mitt sminkbord.





Min mamma önskade sig samtidigt  en handväska av äkta krokodilskinn, en etablerad statussymbol för fruar på 1950-talet. Jag minns hennes frustration över den uteblivna julklappsväskan, men när jag förde den på tal många år senare, hade hon totalt glömt detta ömt omhuldade ÖNSKEMÅL. 


Krokodilskinnsväska, 50-tal. Bild från auctionnet.se



För att travestera Cartesius: "Desidero, ergo sum" (jag önskar, därför finns jag). 

Och så önskar jag GLAD PÅSK till alla i "Gems Weekly Photochallenge" och följare av min blogg.









4 kommentarer:

  1. Fin tolkning! Och att önska kan ju innehålla och omfatta så mycket.
    Jag som skriver är Ditte och det går inte att fp in det i ditt "kommentera som".

    SvaraRadera
  2. Håller med. En fin tolkning
    Glad påsk
    Tomtan

    SvaraRadera
  3. En sådan fin och intressant tolkning. Blir också en påminnelse för mig att jag måste ansluta mig till Gems Photo Challenge igen. Nu var det länge sedan.
    Önskar dig också en GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  4. Hur har du det? Det var länge sedan du gjorde ett inlägg. Skriv gärna ett mejl om det passar dig bättre. Jag önskar dig en riktigt skön sommar.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...