onsdag 1 april 2020

Gems Weekly Photochallenge: HÄNDER







Veckans fotoutmaning från Gems Weekly är ordet HÄNDER och om man vill veta vad som händer idag, så är det just HÄNDER som det handlar om, och vikten av att tvätta dessa, ofta och omsorgsfullt. Detta framföres dagligen i olika media och med stort eftertryck. Man skulle kunna tro att svenska folket hitintills varit totalt ovetande om denna åtgärd. 

Men visst, Corona-viruset är inget aprilskämt, utan måste tas på allvar. Dock är det befriande att man trots det kan skämta och skoja med företeelsen. Såg på ett lokalt nyhetsprogram att händiga damer ute i landet virkar Corona-mössor och stickar Corona-kuddar. Här ett exempel på en vacker rund mössa från en garnfirma (Zgarn.se) på nätet:






De som inte är skickliga med virknålen kan förslagsvis ägna sig åt att skapa ny spännande konst av hemsläpade toalettpappersrullar, en hobby som uppstått i Corona-krisens kölvatten. Upptäckte att min mataffärs goda lunchbuffé försvunnit och ersatts av en hel riddarborg med toarullar, dimensionerade för att halvt regemente. När jag återvände dagen därpå för att fotografera, hade de redan sålts av. Men även den vanliga hyllan dignade:






Så vad HÄNDER om det blir matbrist i butikerna framöver? Jo, kanske det som bilden nedan illustrerar. Jag har lånat den från Paulas blogg, Paulas Pörte, och jag hoppas att Du inte tar illa upp, Paula! Den är bara så rolig och träffsäker att den tål att upprepas:







Ta väl hand om er, alla kreativa Gems-bloggare, så det inte HÄNDER er något illa!










2 kommentarer:

  1. Väldigt passande och trevligt (trots allt) inlägg om ett mycket aktuellt ämne. Folk har väl förstås tvättat händer förut men inte så LÄNGE. Antingen kan man läsa Fader Vår eller så kan man sjunga Blinka Lilla. Inte för fort i så fall. Haha, en coronamössa vore nog det sista jag skulle sätta på mig.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hmmm ... håller inte med Musikanta om att folk tvättar händerna. Kolla vid en toalett offentligt eller om man har gäster hemma: hur många tvättar händerna? Skrämmande många gör det inte. Jag tvättar alltid men kanske inte fullt så "kirurgiskt" noga eller så länge så jag får ju skärpa mig jag med.

    Toapappersgrejen, det måste vara någon slags masspsykos! Inget man vill vara utan men det är inte det värsta att vara utan i hemmet.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...