måndag 16 mars 2020

Gems Weekly Photochallenge: HOPP


Sveriges bästa intervjuare!
Stina Dabrowski, f. 1950.
Bild från Bokus.com:s hemsida.


Säg ordet "HOPP" - veckans tema för Gems Weekly - och jag tänker genast på Stina Lundberg Dabrowski med sina spännande intervjuprogram under 1990-talet. Stina lyckades få världselitens megakändisar inom politik, religion och kultur att ställa upp på välregisserade intervjuer, där hon troskyldigt bligande med blå ögon under rufsig lugg var den ofarliga snälla kompisen, som de varken behövde vara rädda eller generade inför. Intervjuerna slutade alltid med att Stina frågade sina "offer" om de ville ta ett rejält skutt inför fotografens kameralins. Och förvånansvärt ofta gick de med på det!

Stina mötte samtidens stora dansande elefanter, som Nelson Mandela, Hillary Clinton, Arnold Schwarzenegger, Margaret Thatcher, Yasser Arafat, Mikhail Gorbatjov, Moammar Khadaffi, Ingmar Bergman, Madonna  m fl och fick dem att framstå som något mer än sin berömmelse - som medmänniskor - vilket torde varit en bragd när det gäller Khadaffi. Men han till och med log, om än han inte ville HOPPA iförd sin långa kaftan. Ej heller Margret Thatcher, som måste tänka på sin värdighet och höll hårt i handväskan. Men annars så HOPPADE till och med Dalai Lama, trots sin fladdrande dräkt, och ingav därigenom kanske HOPP till sorgsna exiltibetaner. 

Så när jag själv en dag i mitten på 90-talet skulle intervjua högste chefen på min arbetsplats inför hans avgång från tjänsten, så frågade jag om han kunde tänka sig att "göra en Dabrowski", dvs hoppa tillsammans med intervjuaren, för en kul omslagsbild i personaltidningen. Jodå - inga problem! Så vi gick högst upp i huset och hoppade glatt på en snöig balkong (se bildbevis nedan).

Stina skulle varit nöjd, och för min del är det första och enda gången som jag hoppat tillsammans med en nyutnämnd riksbibliotekarie. Nya tider, nya seder!

För jag tror knappast  att Gustav Edvard Klemming  (RB 1865-90) hade hoppat på Kungliga bibliotekets tak tillsammans med den då okände biblioteksamanuensen August Strindberg drygt hundra år tidigare. 




Lycka till! Ett hopp för det nya jobbet.
Foto: Christine Blanchin.








9 kommentarer:

  1. Kul variant på temat hopp!! Härlig bild där på balkongen.
    Jag tänkte också på Stina och hennes hoppande intervjuoffer när jag läste om temat.

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant tolkning av veckans temaord! Stina D minns jag så väl. så duktig journalist och programledare. Minns särskilt när hon även fick Dalai Lama att hoppa.
    Har ett liknande hopp med i min tolkning. Men på kinesiska muren,
    Kan fortfarande inte kommentera hos dig med namn och bloggadress. Lite trist... Verkar bar fungera att kommentera för de som har blogger.
    Hälsningar Ditte med bloggadress https://dittemitti.se

    SvaraRadera
  3. Litt annerledes løsning på ukas ord dette. :) Jeg leser dessverre ikke mye lengre, pga. tinnitus som forstyrrer så mye at jeg ikke klarer å konsentrere meg ... men kjøper stadig bøker (liker dem best i papirform) som jeg tror jeg skal lese. En vakker dag. :) Gjelder å ikke gi opp!

    SvaraRadera
  4. Ja, Stinas hopp var helt fantastiska! Engelsmännen håller inte med ... Haha!

    SvaraRadera
  5. Väldigt trevligt och intressant inlägg om Hopp. Stinas många hopp är verkligen de ultimata hoppen. Fantastiskt hur hon kunde få alla dessa kända människor att öppna sig även om inte alla hoppade. Roligt att minnas. Det måste också vara ett härligt minne att ha hoppat med en riksbibliotekarie, haha.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Underbart skrivet och en bra vinkling på veckans tema! Riksbibliotekarien känner jag igen. Han var väldigt snygg :), men jag kommer inte ihåg hans namn och det spelar ju ingen roll.

    SvaraRadera
  7. Heisann, et artig bidrag, vi burde hoppe mer...

    SvaraRadera
  8. Jag törs inte skriva namnet här, eftersom jag inte bett om hans tillstånd att publicera detta foto på nätet. Men visst var/är han både snygg och väldigt trevlig! Och en toppenchef som alla uppskattade.

    SvaraRadera
  9. Härligt bidrag och jag tycker du var väldigt tuff som frågade om ni kunda hoppas tillsammans för en bild. Stinas hopp är legendariska.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...