lördag 22 februari 2020

Bland fjärilar och fiskar



Från Fjärilshuset  i Hagaparken

Jag trodde att jag hade besökt samtliga museer i Stockholm, men när jag häromveckan hamnade i Fjärilshuset, en stenkast ifrån Haga slott och strax bakom Koppartälten, blev jag förvånad. Det här var någonting nytt! 

Ett hus fullt av exotiska träd och växter, fritt flygande fjärilar, kräldjur och akvarier med fiskar i storlekar från hajar ner till små neontetror. Och alltihop insvept i en fuktig värme på uppåt +40 grader och med vatten strilande överallt - i bassänger, på de stenlagda golven, i kondensen från vajande trädkronor. Utomhus var det snålblåst, mulet och februari, men här njöt man av Tropikerna, och fick beskåda matningen av hajarna klockan ett. Inte så blodigt som det låter, men visst var de magnifika, den svartfenade och högfenade revhajen i det största akvariet!


Vill inte möta den här när jag badar.

Man kunde även beskåda de mest fantastiska korallrev i miniformat, där otroligt vackra fiskar pilade fram och tillbaka, som simmande ädelstenar.






Tyvärr svårt att få tydliga och färgtrogna bilder genom ett glasfönster,






men en och annan fritt flygande fjäril lät sig snällt fotograferas, tillsammans med kompisen bredvid (en sköldpadda).





Men allt med fenor och vingar var inte levande. Den här vågade man klappa utan att bli lunchmat:





Visste ni att en vithaj har tre rader med tänder i båda käkarna? Vi begrundade detta faktum medan vi tuggade på vår egen vegetariska lunch i caféet.

Fjärilshuset är lite dyrare än stadens övriga museer, men så spännande och vackert att man mycket väl kan stanna där en hel dag och njuta.



Försöket att fånga en simmande vattensköldpadda
 blev i stället en studie i sentida impressionism
.




2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag har varit i Fjärilshuset en gång, men det var bra länge sedan. Nu blir jag sugen på att åka dit igen.

    SvaraRadera
  2. Det som förmodligen tillkommit sedan ditt besök är fiskarna och vattendjuren. När Aquaria på Djurgården stängde och revs så lär dessa ha överförts till Fjärilshuset, som byggdes ut. Ta med dig barnbarnen, de lär bli förtjusta!

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...