måndag 2 december 2019

Främlingar på buss



Med Kungl Slottet i bakgrunden.
Fotograf: Peter Gullers, 1976. Från Spårvägsmuseet SM 2044-2

Vid Fridhemsplan steg han på, glad och pratsam, på ädel-göteborgska. Slängde sig med rask nonchalans ner bredvid en blek medelålders kvinna framför mig på "invalidsätet", och jag trodde först att de båda kände varandra, eller att det möjligen rörde sig om en "blind-date" på stan. - "Vi ses på fyrans buss kl 16.00; jag sitter längst fram och har en brun päls." Men nej, snart förstod jag att paret var helt obekanta, eftersom den glade mannen, som till fullo behärskade tekniken med främlingskonversation, både ställde frågor och underhöll med egna berättelser. 

- "Här i Stockholm hade ni jättekul på den tiden jag var ung. Å, vad vi göteborgare avundades er! Ni hade Metropol, Swing, Sunside, Lorry och Nalen. Nalen! Där var jag aldrig! Vart brukade du gå?"

Den blyga damen viskade något lågt. Nej, hon hade aldrig varit där som ung. Hennes föräldrar tillät inte utespring.

- "Ha! tänkte jag. - "Du skulle ha frågat mig i stället!"

Så mannen övergick i stället till studentminnen från det glada sextiotalet, och redogjorde grundligt för väl bekanta ritualer som jag kände igen (se tidigare blogginlägg från 17.5.19). 

Jodå, visste hade damen tagit studenten. - "Vad hade hon gjort sedan?" - "Jo, hon hade gått på Socialhögskolan i Stockholm och blivit socionom". - "Typiskt min generation", tänkte jag, "alla ville gå på Sopis då. Förmodligen ångrade de sig senare. När de satt fast i Tenstas problem".

- "Aha, var låg Socialhögskolan på den tiden? Vid Sveaplan? Känner du NN som gick där 1966?"

Nej, det gjorde inte damen, och skruvade besvärat på sig. Det började likna polisförhör, i synnerhet när bänkkamraten också förhörde sig om var hon hade hon hade arbetat och vart hon var på väg. Förmodligen började hon känna sig skäligen misstänkt för något obekant brott, och det var med lättad min som hon sade adjö och steg av vid Odenplan. Hon skulle hämta hem sin hund.

Den nytre göteborgaren satte sig till rätta igen och fäste blicken på mig. Men innan han hann öppna munnen, fick jag en ingivelse:

- "Du glömde att nämna Bal Palais. Som hade två dansgolv!"

Han stirrade förbluffat på mig, och skrattade till.

- "Men Nalen då! Var du på Nalen nångång?"

- "Om jag var! Men mest på slutet innan de stängde".

Han suckade avundsjukt.

- "Jag är göteborgare och ääälskar Stockholm".

- "Och jag är stockholmare och älskar Göteborg. Så vi kan väl byta då?"

Pling! Nu reste sig mannen för att kliva av, men först måste han utröna vart jag var på väg och var jag bodde. - "Du bor väl på fina Östermalm?"

- "Nej, på Gärdet i en hyresrätt."

- "Ja, jag bor här i arbetarkvarteren", svarade han, och slog ut med armarna mot mörkret i Sibirien.

- "Där har jag också bott. Och stormtrivts".

Den okände mannen klev av med ett snett leende, och stegade iväg mot Stadsbiblioteket för att förnöja personalen där. 


När jag kom hem, spelade jag "Strangers in the Night" med Frank Sinatra. Från 1966, då danspalatset Nalen sjöng på sin sista vers. 




Kö framför Nalen på Gata Regerings 74,  år 1964.
Foto: Jan Holmlund, Pressens bild.









4 kommentarer:

  1. Det var ett roligt inlägg! Skulle passa på Namn och Nytt-sidan i DN. Magdalena Ribbing brukade skriv liknande småkåserier där, som jag vill minnas hette något i stil med "På 54-ans buss".
    Nalen ja! Fina minnen därifrån. Sunside minns jag, men det var inte riktigt "fint".Bal Palais har jag inget minne från. Under de första tonåren gick jag på Hästskobaren. Du är nog för ung för att minnas det stället. Försvann i och med Norrmalmsrivningen.

    SvaraRadera
  2. Norrmalm före rivningsraseriet hann jag aldrig uppleva, har bara sett fotografier därifrån. Var låg Hästskobaren? Bal Palais är idag mest känt för att Lill-Babs debuterade där som vokalist med Simon Brehms orkester, men det var före "min" tid. Nalen är verklign kult. Min farmor, född 1888, berättade att även hon hade dansat där som ung, och då hette stället "National".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästskobaren låg i hörnet av Hamngatan och Regeringsgatan mittemot NK. Där var jag en del under åren 1958-60. Jag minns visserligen Bal Palais, men har inget minne av att ha varit där, märkligt nog, för det var ju tydligen väldigt populärt. 1962 träffade jag den man jag senare gifte mig med, så då blev det inte så mycket utespring längre.

      Radera
  3. Jag tror att jag varit på Nalen en gång när jag gick på Enskilda Gymnasiet i Stockholm 1954. Men klasskamraterna föredrog jazzklubbar i Gamla Stan som luktade hemskt av gammal källare och inpyrd tobaksrök.

    För det mesta, när jag nu reser upp till Stockholm för att hälsa på barnbarnen, är det ganska tomt på bussarna eftersom jag brukar komma före lunchtid. De som sitter på "invalidsätet" då är oftast pensionärer och det händer ibland att jag pratar med dem - alltid trevligt. Synd att vi inte är lite mer som folk söderut.
    Underbart inlägg om göteborgararen som tydligen inte var detta längre.
    Ingrid

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...