fredag 22 november 2019

Här börjar den svenska filmhistorien!



Entrén till Filmstaden. Om denna port kunde tala!

Victor Sjöström, Mauritz Stiller, Greta Garbo. Ingmar Bergman och många därtill - alla har de trätt in genom den välbevarade porten till Drömfabriken,  Stockholms eget Hollywood på Greta Garbos väg 3 i Råsunda. Här spelades det in över 40 filmer under åren 1920 till 1973, och idag har Stiftelsen Filmstaden Kultur åtagit sig att bevara och tillgängliggöra resterna av det filmhistoriska arvet. Nästa år är det hundraårsjubileum, och man planerar redan för olika publika evenemang. Då blir det dags att återkomma och ta del av dessa, men i söndags var det premiärvisning för min del.  

En kunnig och ambitiös guide lotsade det lilla sällskapet, som trotsat regn och dimma, runt området, där det ursprungligen legat en strutsfarm (!). Men 1919 började byggbolaget Kreuger & Toll (ja, just den Ivar Kreuger!) att uppföra lokaler och ateljéer efter ritningar av arkitekt Ebbe Crone, och allt stod färdigt att tas i bruk 1920. Då och där tog svensk filmhistorias första guldålder vid, när Victor Sjöström spelade in klassikern "Körkarlen", fortfarande berömd för sina suggestiva dubbelexponeringar.

Vid kameran fotograf Julius Jaenzon, som hängde med ända in på 1940-talet som fotograf och regissör.

Strax efter entrén möts besökaren av Bengt Ekeroth från "Sjunde inseglet". Nej, fel, inte den här gången, nu var valet fritt!



- "Jag har länge gått vid din sida..."


Framför Lilla Ateljén står Peter Lindes skulptur "Teatervagnen", invigd 2015, även den inspirerad av densamma film. Man igenkänner Ingmar Bergmans anletsdrag hos Riddaren, men Döden lär ha fått Pablo Picassos fysionomi, enligt guiden.






Efter den kylslagna rundvandringen var det skönt att krypa in i Portvaktsstugans café, där en gång en barsk portvakt härskade, tillsammans med en bastant schäferhund. Hans huvudsakliga uppgift var att hålla autografjägare på behörigt avstånd, men för oss var det inga problem att stiga in.



I som här inträden, hys hopp om....


... kaffe med nygräddade våfflor!






Serverat på gammaldags porslin med kaffekanna och gräddsnipa. När drack man senast sitt kaffe i något annat än en mugg?




Altare för tillbedjan


I ett hörn av lokalen hade man upprättat ett filmhistoriskt "reliktskrin" med föremål, foton och en gästbok. Mycket vackert! I efterhand undrar jag förstås vem den slitna portföljen hade tillhört. Jag gissar på Victor Sjöström, som jag sett på foton med en liknande, men det är nog bäst att återkomma för koll och då även skriva in sig i gästboken. 

Vänmedlem i Stiftelsen tänker jag absolut bli.








1 kommentar:

  1. Så fint att man har haft möjlighet att bevara allt detta! Skall bli spännande att se vad de hittar på nästa år vid jubileet.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...