söndag 22 december 2019

Dan före dan före dan



Saknas: fönsterutsikt med julesnö!


Bedrövligt är det minsta man kan säga om det förannonserade julvädret i Stockholm: mera regn och lervälling. En klimatkarta över Sverige visar att snögränsen i landet just nu befinner sig vid det som etnologerna kallar för "fäbodgränsen", dvs Dalälven. Söder därom: barmark och daglig påfyllnad av vattenmagasinen (som bör vara mättade vid det här laget). 

Det är bara att bita ihop och placera ännu en julstjärna på fönsterkarmen för att slippa se eländet utanför. Men jag slår vad om att efter nyårshelgen så kommer frosten att slå till och den försenade julesnön falla över släckta julgranar i staden. Tills dess önskar jag alla följare och sporadiska läsare en mycket


GOD JUL!







Återkommer efter helgdagarna.






2 kommentarer:

  1. Detsamma till dig!
    Ja, det blir nog vinter så småningom. I dag när jag var ute och promenerade kvittrade fåglarna för fullt. Nästan litet vårlikt.

    SvaraRadera
  2. För oss som bor på landet och är beroende av bil för att åka och handla mjölk är det ganska skönt att det varken är snö eller halt. Men, som du skriver, vintern är inte slut ännu. Och visst lyser snön upp världen omkring oss.
    Ingrid som också önskar dig en god fortsättning på julen och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...