tisdag 11 juni 2019

Gems Weekly Photochallenge: FODRAL



Audrey Hepburn i "Frukost på Tiffanys" från 1961. 



Veckans tema för Gems Weekly Photochallenge är FODRAL, vilket får mig att minnas 1960-talets eleganta FODRAL-klänningar, och vem kunde bära upp dem bättre än Audrey Hepburn? 

Inför min brors bröllop våren 1965 skaffade jag mig själv en glittrig turkos fodralklänning, som dock ej blev fotodokumenterad. Det blev däremot min väninna Ingrid i en liknande ny klänning samma år. På bilden är hon bara 16 år - vem kan tro det om denna ärtiga tjej?










,

5 kommentarer:

  1. Ärtigt med den lilla svarta som fodral! Hos mig finns också en fodralklänning men den av en helt annan modell.

    SvaraRadera
  2. Snygga damer i sina fodral. Får mig att tänka på Lill-Babs låt "en tuff brud i lyxförpackning...."
    Elegant lösning på temat!

    SvaraRadera
  3. Så vackra damer i snygga fodralklänningar! Synd att det inte finns något foto av dig själv men det var ju inte lika vanligt att fotografera till höger och vänster på den tiden.

    SvaraRadera
  4. Jättevackra fodral! Audrey var ju så chic, o såå smal! Och detta under den period när de mer kurviga kvinnorna var på modet, Brigitte Bardot och de andra bystdrottningarna. Elegant är nog rätt ord på din unga väninna, frisyrerna gav nog ett vuxnare intryck fast ålder var låg. Minns ett glittrigt fodral min mamma bar och som jag själv provade i tonåren. Är fortfarande ledsen över att jag inte sparade den klänningen...Jättefin tolkning som skickade mig på en nostalgitur

    SvaraRadera
  5. Just sådana här "fodral" var högsta mode när jag växte upp. Kommer fortfarande ihåg min röda klänning i mjukt ylle som satt åt hela vägen och hade kineskrage. Jag älskade den. Det här var redan i mitten av 50-talet.
    Ingrid

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...