söndag 31 mars 2019

Prinsens Paradis



Linoljekvarnen från 1784, ett av Prinsens favoritmotiv.


Stockholmarnas favoritmuseum var enligt en omröstning år 2016 
Prins Eugens Waldemarsudde på Djurgården, och mitt favoritmuseum har det varit i många år, endast hotat av Millesgården på Lidingö. Det är något särskilt med museer, som  en gång varit bebodda privathem; jag vill stanna kvar där efter stängningsdags, rulla ihop mig i någon sidensoffa och sova gott bland all omgivande skönhet. Så jag välsignar i andanom prins Eugen för hans storsinta donation till svenska staten år 1947. Tack vare den, kan både stockholmare och tillresta få uppleva både hans magnifika hem med tillhörande trädgård samt permanenta och tillfälliga konstutställningar på tre plan. 

Häromdagen tillbringade jag några timmar på den pågående utställningen om konstnärskolonien i Grez-sur-Loing, Frankrike, där skandinaver och britter ägnade sig åt utomhusmåleri och vildsinta fester under 1870-90-talet.

- Oj då, jag lyckades visst komma med själv på ett hörn i en slags dubbelexponering....!



Ett smakprov utanför entrén. 

Över 100 verk av skandinaviska och anglosaxiska konstnärer, som exempelvis Karin och Carl Larsson, Julia Beck, Karl Nordström, Peder Severin Krøyer, Frank O’Meara, William Blair Bruce och Carolina Benedicks visas i utställningen, det ena mer betagande än det andra. I ett anspråkslöst hörn i stora salen hittade jag min absoluta favorit, målad av Julia Beck, en av de främsta i gruppen:




Vem vill inte kliva i ekan, fatta årorna och ro ut? (1885)


Utanför slottet hade de tidiga vårblomstren tagit några rabatter i besittning, och ingen annanstans i staden ser man sådana kraftfulla vårprimörer.







Prinsen hade naturligtvis sin egen trädgårdsmästare och god tillgång till trädgårdsprodukter året om. Än idag följer man hans noggranna skisser och planteringsordning, som kan studeras på ritningar i museet. 








4 kommentarer:

  1. Oj, så sugen jag blir - och stressad. Det finns så många fina utställningar just nu och denna hade jag tänkt ta litet senare i vår, men nu vill jag åka dit direkt. Den där tavlan av Julia Beck var ju helt underbar! Själv hade jag tänkt börja med Björn Wessman och ta Grez litet senare, men nu vet jag varken ut eller in. Båda på en gång orkar man nog inte. Hann du titta in på Björn Wessman? Tänkte även ta en trädgårdsvisning i maj. Kanske man kan kombinera den med någon av utställningarna. Kan ju inte åka ifrån hunden hur mycket som helst.

    SvaraRadera
  2. Grez-utställningen var helt underbar, så mycket skönhet och harmoni i dess målningar! Jag njöt så att jag ville inte se något mer, men mitt sällskap gick upp till tredje våningen och tittade på Björn Wessman, som hon tyckte var värd besväret. Vore nog klokt att göra två besök i stället för ett. Trädgården är ännu ganska grå och vinterfattig (med undantag för scilla, vintergäck och snödroppar), och i Prinsens hörnrum fanns bara avtynande amaryllis. Waldemarsuddes blomsterprakt befinner sig just nu i ett "stand-by-läge", men vänta bara...

    SvaraRadera
  3. I går kom jag iväg till Waldemarsudde. Jag tittade först på Wessmans målningar och de var ju färgsprakande och imponerande. Men jag har insett att den moderna konsten får jag vänta med. Mäktar inte med hur mycket som helst. Sedan, efter en kopp kaffe och en härlig blåbärsmuffins, gick jag ner för att titta på Grez-utställningen. Wow! Jag skall titta mer på den vid ett senare tillfälle. Det pågick visning, så jag kom inte åt överallt.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du kom iväg! Att se Grez-utställningen kan faktiskt vara ett projekt som tar flera tillfällen i anspråk - inkl. kafferaster - och sen blir man väldigt frestad att köpa den fina katalogen för att njuta även hemmavid. Trots att ingenting tar så stor plats i bokhyllorna som just konstkataloger.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...