onsdag 27 mars 2019

Gems Weekly Photo Challenge: VASS



Vassruggar i Viträsk, hösten 2018

Det nya temat för veckans Photo Challenge är VASS, och det kunde jag inte motstå. Mina kockknivar hemma är inte mycket att skryta med, så jag lämnar kökslådan igendragen. Däremot börjar jag nu längta efter att få återse de vackra vassruggarna i Öns största insjö. När jag lämnade den i höstas liknade den ett stilleben av målaren Georges Braque (1882-1963) i sin färgprakt.

Snart bygger fåglarna reden och lägger ägg i de små vassholmarna.




Från Jobs-utställningen på Thielska galleriet 2019.

Uppsättningen av torkade växter på Thielska galleriet består kanske inte av vass, skulle en botaniker säga. Men visst är den vass, i betydelsen "tjusig" och "originell"?




6 kommentarer:

  1. Förstår att det är en hel del bevingade individer som har dessa vassruggar som boplatser framöver. Spännande att betrakta!

    SvaraRadera
  2. Vass i måttlig mängd är både vacker och uppskattad! Vi har några hägrar som gömmer sig och fiskar i en av våra stora vassruggar. Kul!

    SvaraRadera
  3. Jag kallar mycket för vass, när det gäller gräs som växer i väta, jag är ju ingen botaniker direkt. så visst var det vass på dina fina foton!

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt vasst bidrag måste jag säga. Bra jobbat där!
    Himla kul att du tolkade ordet "vass" som jag gjorde, för Jobs-utställningen på Thielska galleriet var verkligen just det - vass:-)

    SvaraRadera
  5. Vassen är vacker året om tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Vassruggarna är perfekta ställen att bygga bon för sjöfåglarna, där slipper de alla landlevande rovdjur som kan ta ungarna eller äggen. Den där uppsättningen är verkligen vass, väldigt läcker!

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...