onsdag 10 april 2019

Gems Weekly Photo Challenge: PAPPER



Grace Kelly, furstinna av Monaco, som klippdocka
i mitten av 1950-talet.

Veckans fotoutmaning från Gems Weekly är ordet PAPPER, och papper har jag alltid älskat i alla tänkbara former: Böcker, skrivhäften, ritblock, brevpapper, vackra kort, men kanske mest av allt PAPPERSDOCKOR.  Under barndomen stod alltid ark med nya klippdockor på önskelistan till födelsedagar och jul. Och det skulle helst vara arken med dåtida filmstjärnor och deras eleganta garderober. Jag kunde sitta i timmar och klä på och av dem, och även rita nya kläder till Elizabeth Taylor, Doris Day och Grace Kelly. Modeintresset väcktes förmodligen då.

Jag och en jämnårig lekkamrat sysslade med våra pappersdockor så högt upp i åren att vi till sist skämdes lite, och började tala om vår hemliga last i förtäckta och omskrivande ordalag. Kartongerna med "papirerna", som vi bl a kallade dem, gömdes längst in i garderoben och togs fram vid hemliga sammankomster då vi ritade nya kläder och lät dockorna gå på "dates" i dem. Det var roligare än att gå på egna sådana. 

När jag nu drygt sextio år senare hittar bilder av sådana ark på nätet kliar det nostalgiskt i fingrarna. Tänk att få sätta saxen i ett doftande härligt nytt ark! Men inte kan man väl?? I min ålder?? 

Har någon ett barnbarn att låna ut som jag kan klippa tillsammans med?



Och så Elizabeth Taylor att klippa ut.




Min lekkamrat gillade bebisklippdockor,
 men inte jag.




10 kommentarer:

  1. Hahaha! Var egentligen en pojkflicka och lekte mest med bilar, pappas modelljärnväg och sparkade boll, men min bästis var väldigt förtjust i pappersdockor. Så hon och jag satt också många timmar ibland och bytte kläder på våra "skyltdockor".
    Vilket roligt och nostalgiskt bidrag till temat. Bra jobbat där!

    SvaraRadera
  2. Tack, BP, för ditt beröm! Jag var också en pojkflicka, som klättrade i träd och sköt med pilbåge. Klippdockorna var den enda eftergiften åt en "kvinnlig" hobby.

    SvaraRadera
  3. Tyvärr har jag inget barnbarn att låna ut till detta ändamål. Bara pojkar och jag tror inte att jämlikheten gått så långt att killar leker med pappersdockor :) Gör flickor det idag? Vet ej, men jag har precis som du starka minnen av de pappersdockor jag hade som barn. Hade en med äkta hår! Var inne i butiken Gyllene ängeln i Gamla stan och frågade för en tid sedan. Jag vill minnas att hon plockade fram någon, men jag köpte den ej. Men nog kan det vara så att man på äldre dagar börjar återuppliva en del intressen man hade som barn. Har i dag varit och köpt mig ett pussel!

    SvaraRadera
  4. Pappersdockor kallade vi klippdockorna i Finland, och de var de enda dockor jag lekte med. Och jag kände precis igen mig när du berättar hur ni ritade nya kläder och kanske också bytte dockor med varandra. Jag grävde fram ett gäng gamla såna vid ett tidigare temainlägg, har bara glömt bort vad temat då var. Jag blev i allafall varse att det fortfarande tillverkas dylika dockor, googlade och fann!

    SvaraRadera
  5. Jag minns också dessa pappersdockor men jag fastnade inte så mycket för det. På min tid var det barbiedockor som gällde men klippdockorna är mycket vackrare och lättare att göra kläder till :-)

    SvaraRadera
  6. En last jag delade med dig en gång... Så kul att få nya spännande kreationer att klippa ut från nya tidningsupplagor.
    Så småningom utvecklades pappersvarianten till tyg - sydde kläder i en masse till mina dockor...
    Kul tolkning av temat!

    SvaraRadera
  7. Nostalgi i renaste form för mig. Underbart inlägg! Fantastiskt att du har sparat dessa pappersdocksark så länge. Jag älskade också pappersdockorna (som vi alltid sa), kommer framför allt ihåg Laureen Bacall, Ginger Rogers och Esther Williams. Så jag är nog lite äldre än du. Jag ritade själv kläder till dessa dockor också men lekte sällan med dem.
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Jag minns också dessa klippdockor men var väl inte så intresserad av dem, trots farmors ihärdiga försök att få mig att tycka det var kul. Härligt nostalgiskt inlägg!
    https://ankisbildblogg.wordpress.com/2019/04/09/gems-weekly-photo-challenge-15-2/

    SvaraRadera
  9. Ett varmt tack till Gems:are och övriga, som skrivit och skriver så trevliga och positiva kommentarer till mina blogginlägg! Det värmer med beröm. När man kastar ut ett nytt blogginlägg i cyberrymden vet man ju aldrig hur det kommer att mottagas och läsas. Önskar er en riktigt GLAD PÅSK, och hoppas att vårsolen lyser där ni befinner er!

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...