onsdag 20 mars 2019

Gems Weekly Photo Challenge: ÖGA



Berguv - bubo bubo. Fri bild från Pixabay.

Veckans ord och tema från Gems Weekly Photo Challenge är ÖGA, och eftersom jag alltid varit fascinerat av fåglars ögon, så letade jag upp en bild av den fantastiska berguven. Ugglor är det något speciellt med, men det är sällan man får se dem i verkligheten, än mindre hinner ta ett foto själv.

Berguvar trivs på klipphyllor, och på berget ovanför mitt förra landsställe på Ornö, häckade ett par i flera år. Nattetid kunde man vakna av hanens typiska läte,  "ooo-hoo", som pågick länge och väl. Döm om min förvåning när jag för några år sedan fick höra det även från taket på åttavåningshuset i innerstan där jag bor!

"Kloka uggleögon" och "vis som en uggla" säger vi i Sverige. Men i Frankrike varslar ugglan om död, fick jag veta i en provencalsk bergsby. Ugglan ser hemligheter i mörkret som inte vi människor gör, och i den esoteriska traditionen är hon ett både vördat och skrämmande tecken.

Den praktfulla fjäderdräkten till trots är det dock ÖGONEN som man fäster sig vid: "Jag ser dig och vad du döljer".


2 kommentarer:

  1. Härligt intensiv blick, vilka häftiga ögon!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Verkligen kloka ögon, det är säkert därifrån uttrycket klok som en uggla kommer?

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...