tisdag 12 mars 2019

Gems Weekly Photo Challenge: SMÅ



Dalarna i miniatyrformat av Gocken Jobs

Jag fortsätter med foto-utmaningen, och veckans tema är "SMÅ", ett begrepp som inte är så värst töjbart. Men vad sägs om lite smått och gott från Thielska Galleriets pågående utställning med systrarna Lisbeth och Gocken Jobs textil och keramik?  Här har jag valt ut det absolut minsta jag kunde hitta i montrarna, som miniatyrerna ovan och nedan, skapade av Gocken (1914-1995) den yngre av systrarna. 



Keramikminiatyrer av Gocken Jobs.

Det mesta på utställningen - som rekommenderas varmt - var dock i större format, och ska därför inte presenteras här. Men de underbara torkade rosenknopparna kan väl också räknas som "små"?







Likaså den välgjorda bostaden för småfåglarna vid Blockhusudden en bit ifrån. Med den utsikten skulle jag flytta in i morgon dag! 







11 kommentarer:

  1. Nämen nu har Dalarna flyttat till huvudstaden! Härligt, jag vill gärna att man sprider allt vackert här från mitt landskap. Och miniatyrerna är fantastiskt vackra, men jag undrar om inte fågelholken tog priset! Undrar vem som hinner bosätta sig där först, en viss trängsel kan uppstå vid en så vacker fastighet

    SvaraRadera
  2. Underbara små miniatyrer! Rosorna är också fantastiska ... och ja, den utsikten skulle man inte tacka nej till! :)

    SvaraRadera
  3. Vackert inlägg i smått! Den stugan skulle vart fin!

    SvaraRadera
  4. Så vackra små ting du presenterar!
    Och så småfågelhuset - det vore något att bo så.
    Livet på en pinne....

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset med Jobsutställningen på Thielska. Det blir nästa gång jag kommer till Stockholm. Jättefina bilder som verkligen passar utmärkt till temat.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Utställningen pågår till den 2 juni, så än är det gott om tid.

    SvaraRadera
  7. Det ble laget så mye fint tidligere, nå skal alt se likt ut. Nydelig dukkesamling.

    SvaraRadera
  8. Helt underbara miniatyrer! Skulle gärna se utställningen men det går nog inte! Får glädja mig åt dina fina bilder!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Miniatyrer är alltid spännande. Jobs butik uppe i Dalarna besökte jag för några år sedan. Ljuvliga tyger...

    SvaraRadera
  10. Tack för besöket här på Thielska och hos Lisbet och Gocken Jobs. En rolig, fin och annorlunda tolkning av veckans tema. Jag kommer kanske inte att hinna hit och se den men har några gånger, med stort nöje, varit och besökt Jobs handtryck utanför Leksand.

    SvaraRadera
  11. PS Vore bra om det gick att kommentera utan att använda Google kontot. Vill helst inte göra det.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...