lördag 9 mars 2019

Gems Weekly Photo Challenge: BRONS



Bronsarmband av Pentti Sarpaneva


I vecka 10:s  sista andetag deltar jag nu för första gången i Gems Weekly Photo Challenge, och veckans tema är BRONS.

- Ack, inte har jag några venetianska bronshästar uppställda i rummet hemma, tänkte jag. Men så kom jag ihåg: De båda bronsarmbanden av den finländske  formgivaren  Pentti Sarpaneva (1925-1978), som mamma och jag fick av morbror P. efter en resa i österled. 

Det översta är av brons med råa ametister och det undre enbart brons. Det är ett tag sedan jag använde dem, eftersom de är något svårburna. Tunga och spretiga med en tendens att vilja fastna i stickade koftärmar. Men efter att ha sett auktionspriserna, så putsade jag upp dem och kommer nu hedra minnet av mor och morbror genom en flitigare användning.

Gems Weekly Photo Challenge är en blogg, som en för mig okänd kvinna vid namn Susanne driver för fotointresserade bloggare. Varje ny vecka på året har ett eget tema att tolka fritt och publicera med foto. Mycket praktiskt de veckor som man har idétorka och samtidigt utmanande för fantasin. 

Jag kan inte låta bli att publicera det rörande fotot (från Wikipedia) av de begåvade gossarna Pentti och Timo Sarpaneva (se även blogginlägg från 23.8.2018) tillsammans med sin mor. Visst ser de ut som något Runeberg har diktat ihop?




Pentti till vänster, Timo till höger. Båda konsthantverkare
av hög klass.


5 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska armband! De måste du verkligen använda så ofta det går. Otroligt coola. Jag måste nog läsa mer om de där brödernn.

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka häftiga smycken! Hoppas du kommer att använda dem, de är ju unika!

    SvaraRadera
  3. Underbara armband, jag hade helt glömt bort Sarpaneva som var ett mycket synligt namn i Helsingfors när jag växte upp där på 60-70-talen. Undrar om inte han designade för Lapponia eller Kalevalakoru. Men jag förstår också att det inte är något man använder till vardags. Roligt att du också vill vara med i tema-utmaningen. Man blir snabbt beroende! Du verkar ha en intressant blogg så jag ska spara länken så jag hittar tillbaka. Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  4. Välkommen till temat - kul att du hänger på. Du är väl en av de få som kan visa upp egna smycken av brons. Jättefina sådana också.
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så roligt att du anslutit dig till Gems weekly photo challenge! Armbanden är otroligt fina. Så intressant att få läsa om Pentti Sarpaneva, som jag inte hört talas om tidigare. Underbart foto av en stolt mor med sina två stiliga söner!

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...