måndag 17 december 2018

I hopp om en vit jul



Vy från mina fönster idag

I morse vaknade jag av ett ljud som jag inte hört på länge: morret och skrapandet av en snöplog. Det tog ett tag innan jag kunde identifiera det, men utsikten från mina fönster hemma hade förskönats rejält under kvällen och natten. Månntro stockholmarna slipper traska i regn och lera under kommande julhelg?

Dessutom är det idag hundra år sedan svenska kvinnor fick rösträtt. Riksdagens första kammare gav till sist med sig, och de tappra rösträttskvinnorna kunde äntligen andas ut. Visst är det märkligt att vi skulle bli sist i Norden med att bevilja hälften av den vuxna befolkningen denna självklarhet? I Finland fick kvinnorna rösta redan 1906, i Norge 1913 och Danmark samt Island 1915. Varför tog det så lång tid här, kan man fråga sig. 

Från Regeringskansliet har därför utgått ett påbud om  en tillfällig och extra flaggdag idag för att hylla demokratin. Vilket genast åtlyddes så snart morgonen ljusnat till dag. 







Nu väntar vi bara på att demokratin ska ge oss en ny och helst funktionsduglig regering. Det blir något att flagga för, det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vive le roi!

  Carl XVI:e Gustaf, 2023.  Foto: Bengt Nyman, Vaxholm. Från Wikipedia.se. Ingen har väl missat att vår konung, Carl XVI:e Gustaf firar guld...