torsdag 11 januari 2018

Mälardrottningen i silverskrud



Frostiga silverstrån


Onsdagen den 10 januari vaknade Stockholms invånare till en oväntad syn: Hela staden skimrade i vitt och silver. Träd, buskar, rabatter, markbeläggning - allt  var som överstruket av en konstnärs silverpensel. Över detta ett hemlighetsfullt dis, som kom och gick över himlen under dagen, skingrades och förtätades. 

Med kameran i i handen tog jag tunnelbanan ut till min absoluta favorit av stadens förorter: Gamla Enskede. En gammaldags småstadsidyll med både trähus, stenvillor och ett fåtal flerfamiljshus i tre våningar. Där finns också en herrgård -  Enskede gods med huvudbyggnad från 1807 - och en ridskola, där jag skrittade hösten 1965. Samtliga bilder är från Enskedes omgivningar.



Bägersta Byväg österut


Enskede ridhus gavel mot öster


Frusna hästar i paddocken



Skogsbacke vid Enskedehöjden


Enskedehöjden mot Sockenplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...