tisdag 5 december 2017

Finland i mitt hjärta




I morgon sällar jag mig till den stora skara som utbrister i ett varmt:

Onnea Suomi! Grattis Finland på 100-årsdagen!

Jag hyser en stor kärlek och beundran för detta folk av "paljon sisu" (stor uthållighet) och inte bara på grund av min släktskap med Österbotten samt mina fem morbröder, som alla deltog i de två senaste (och förhoppningsvis sista) krigen för att försvara sitt fosterland. Samtliga kom levande tillbaka och kunde bidra till att återuppbygga ett krigssargat land, som dessutom ålades att betala - och betalade - ett stort krigsskadestånd till segrarmakterna. Finland är enligt min mening idag Nordens modernaste land i många hänseenden, och dess utrikes- och försvarspolitiska tänkande präglas av en realistisk syn och sund skepsis. Vi har mycket att lära av vårt östra grannland, som önskas en ljus och framgångsrik framtid!


"Vårt land, vårt land, vårt fosterland
ljud högt, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand,
ej sänks en dal, ej sköljs en strand,
mer älskad än vår bygd i nord,
än våra fäders jord."



Johan Ludvig Runeberg (1804-1877).
Foto från Jakobstads museum.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...