tisdag 29 september 2020

Där dahliorna blommar

 


När dahliorna blommar i Bergianska trädgården, då måste jag absolut ta mig dit och njuta av dess praktfulla skönhet. Jag vet ingen annan höstblomma som utstrålar en sån färg- och livsglädje; de borde ordineras som medicin åt deprimerade patienter. 

Bergianska trädgårdens dahliaplantor är inte många, men väl utvalda bland de idag befintliga 50 000 sorterna i världen. Redan de gamla aztekerna odlade och använde dahlior i mat och läkemedel, men till Europa kom de inte förrän 1789, då ett antal knölar sändes till Madrids botaniska trädgård från Mexiko. Blomman är namngiven efter Linnélärjungen Andreas Dahl (1751-1789). Man antar att de första europeiska dahliablommorna var en hybrid av två olika sorter, och dessa kallas därför Dahlia x pinnata.











En rundvandring i Bergianska trädgården ger alltid nya skönhetsupplevelser och kunskaper, oavsett årstiden. Vilket kulturarv som bröderna Bergius lämnat efter sig åt stenstadsborna vid Brunnsviken!



Italienska terrassen med utsikt mot
Norrtull och Hagaparken.
 





Japanska trädgårdens damm på områdets norra sida.
 Invigd 1991, men fanns med i planerna redan i slutet
 av 1800-talet. På bilden den rosaröda vingbenveden. 






I den här grottan strax intill brukade jag gömma mig för pappa vid våra gemensamma besök i Bergianska på sextiotalet. Det brukade dock dröja innan han upptäckte att jag var försvunnen. Först måste de botaniska nyheterna antecknas.



I Bergianskas dammar hittar man både vita och röda näckrosor i samma vatten, vilket är ovanligt.





Och äppelskörden tycks vara lovande även här. Tyvärr förbjudet att plocka med sig ett enda äpple! De behövs till klonarkivet. I Bergianska trädgården finns 18 mandatsorter äpplen och 25 andra lokala. 



On display.


Strax före utgången passerar jag det här vackra huset på vänster sida, beläget strax intill handelsvaruhuset Plantagen. Jag vet inte vad det används till idag, men på sextiotalet var ett litet café beläget här med sittplatser på veranden mot Brunnsviken. Där fick jag min belöning i form av mazarin och sockerdricka efter promenaderna. 



Finsnickeri, fönsterspröjs, två eldstäder och dekorativt
vildvin - vad kan man mer begära i trivsel?


1 kommentar:

  1. Dahliorna är verkligen ljuvliga! Så lustigt det ser ut med äppellådan. Nästan som ett konstverk.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...