fredag 22 maj 2020

Mellan hägg och syrén


Syrener på min sommarö



Nu blir det bloggtystnad de närmaste veckorna; jag packar och åker ut till min stuga i skärgården. Bagaget är så omfattande att jag tvingas välja mellan PC:n och en ny vilstol - gissa, vilken det blir!

Waxholmsbolaget krånglar genom att inte lägga ut sin vårtidtabell på nätet (de tryckta har upphört), så man tvingas ringa och efterhöra om kommande turer - "helst samma dag", skriver de på sin hemsida. Låter inte det som "livet på landet, anno 1900"? 

Å ena sidan ska stockholmare hålla sig hemma i stan, å andra sidan gnälls det mycket i media om besöksnäringarnas drastiskt minskade intäkter. Hur ska vi ha det egentligen? 

Det är tur att avståndet till grannstugan med råge överstiger två meter. 



Splendid isolation. Bild från Länna Möblers hemsida.





3 kommentarer:

  1. Det blir väl vilstolen förstås! Har du mobil med abonnemang, så klarar du rätt mycket utan PC.
    Ja, det är förskräckligt med Waxholmsbolaget och deras tidtabeller. För mig som är sällanbesökare var de tryckta tidtabellerna mycket användbara. Nu blir det väldigt svårt att överblicka turerna. Jag skrev både till dem och Skärgårdsstiftelsen och framförde mina klagomål. För att kunna söka i appen förutsätter det tillgång till nätet och att man vet exakt vart och när man skall åka. Men man kan alltså ringa också, det var ju bra. Kommer man fram då?
    Ha det nu riktigt skönt därute. Måtte du bara komma iväg med båten. Men du har väl varit klok nog att välja en vardag, då det inte är så mycket folk. Såg i tidningen att det varit väldiga problem nu i helgen. Folk kunde ju inte vara säkra på att komma hem igen.

    SvaraRadera
  2. Hej, Birgitta!

    Jag vågade inte riskera att bli stående på Strömkajen inför helgen, så jag har skjutit upp min utresa en vecka. Läste sedan att 40 personer hade motats bort från Waxholmsbåtarna med och utan bagage. Endagsbesökare kan ju välja ett annat utflyktsmål, men den som handlat och packat inför en längre stugvistelse blir väldigt frustrerad och arg.

    Betr. tidtabellerna så kan du inför en planerad tur- och returresa ringa Waxholmsbolaget via SL på 08/600 10 00, tryck 2 för W-bolaget. Du får tala med en tjänsteman som kollar ut- och inresorna åt dig. Eventuellt kommer de att lägga ut turlistorna på nätet när det blir dags för sommarturlistorna strax före midsommar.

    Jag har också klagat, men muntligen, dock är de obevekliga. Är väl rädda att få trafiktillståndet indraget.

    Har inte mobil med abonnemang, men ska utnyttja de extra dagarna i stan till att leta efter en billiga och bra smartphone. Min gamla mobil är inte uppkopplad till nätet, har hittills inte behövts. Kan tänka mig allt utom en Iphone (för dyra). Vad har du själv?

    Önskar dig sköna försommardagar nu när både hägg och syren blommar!

    Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, där ser man! Men en vanlig vardag kan det väl inte vara så mycket folk? Trafiktillståndet? Jag trodde att de lagt av med tryckta tidtabeller på grund av att det blir så mycket ändringar. Jag skall ju till Resarö i slutet av juli med hund och bagage. Dit kan man faktiskt åka buss, men det är ju nästan lika osäkert, så nu skall jag kolla med min dotter om hon kan köra mig. Annars tar jag taxi.Sedan gäller det att komma hem också... Oroar mig redan.
      Jag har en Samsung, som jag är mycket nöjd med. Abonnemang hos Telia.

      Radera

Vive le roi!

  Carl XVI:e Gustaf, 2023.  Foto: Bengt Nyman, Vaxholm. Från Wikipedia.se. Ingen har väl missat att vår konung, Carl XVI:e Gustaf firar guld...