måndag 4 maj 2020

Gems Weekly Photo Challenge: PLUGG

Skanstulls gymnasium på Bohusgatan, Stockholm.
Foto: Helge Zimdahl.
.
- "Ååå, mitt kära gamla PLUGG"!, kan man ibland höra medelålders och äldre personer utbrista i nostalgiska suckar, och med PLUGG menas det då skola, fast det ordet använde bara de riktigt gamla ("hur går det i skolan, lilla vännen?"). Som barn och tonåring var det plugg och PLUGGA, som gällde, och i sista ring HÅRDPLUGGA ikapp gamla försyndelser. Och när den absolut sista lektionen ringde ut, var man ganska mör efter tre år i den gamla PLUGGSKOLAN, som den benämndes efter studentexamens avskaffande år 1968. 

Roligare blev pluggandet när studierna fortsatte vid universitetet. Inga åttatimmarsdagar längre eller påtvingad undervisning i ämnen som man avskydde, utan fria ämnesval, trots att U68 hade införts några år innan. 

Fast fransk högskolegrammatik klockan åtta på måndagsmornarna lade sordin på helgernas nöjen. Då gällde det att plugga ikapp kvällen innan.



Med  Ronsjös grammatik vid pojkvännens skrivbord. Hösten 1971.

PLUGG är också slangord för POTATIS i den äldre stockholmsdialekten, men hör nästan till kategorin K-märkta ord idag. 

Min barndomsvän och hans familj odlar och säljer förstklassig PLUGG på sitt lantbruk i Östergötland, vars snyggt designade påsar jag ofta ser i storstadens butiker:







Detta bedrivs förstås rationellt och modernt med en imponerande uppsättning maskiner, men på Van Goghs tid och långt in på förra seklet var det här en vanlig syn i självförsörjningens tidevarv:


Vincent Van Gogh, Potatisplockerska, 1885.
Bild från Wikipedia.


Vissa framtidsspanare tror att vi är på väg tillbaka dit. 

Läs och se mer om veckans fotoutmaning på Sannas hemsida.






7 kommentarer:

  1. Jag är själv glad att skoltiden sedan länge är förbi, speciellt högstadiet var ingen rolig tid så det gamla plugget har jag inga i nostalgiska känslor inför. Att sen få plugga precis det man vill är betydligt roligare. Att potatis kan kallas plugg har jag aldrig hört, hos oss går de under benämningen pära eller pären.😁

    SvaraRadera
  2. Inte heller jag minns skolans högstadium som någon höjdare, men det beror nog på att man då befann sig i ett obehagligt tillstånd som kallas "pubertet", varken barn eller vuxen. Päron, eller jordpäron, tror jag är ett vanligt dialektalt ord för potatis i stora delar av landet, och så även i Svenskfinland. Kanske är plugg typiskt stockholmskt?

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte det var roligt med skolan! Tror jag. Men så har jag alltid tyckt det varit roligt att lära mig saker. Egentligen borde jag nog ha läst vidare men till vad ...?

    Jag tror nog inte att vi kommer gå tillbaka så radikalt så att alla har sin egen åker att skörda potatis från, vi som odlar ser det ju mer som en njutning än för överlevnad.

    SvaraRadera
  4. Heisann, fine betraktninger om pluggets historie! Godt metodikken er annerledes i dag ;:OD)

    SvaraRadera
  5. Fint inlägg om plugg och vi har skrivit ungefär detsamma fastän på lite olika sätt. Förstås. Jag kunde inte länka in via Sannas hemsida så jag är glad att jag kan kommentera via din bloggadress som jag lyckades hitta via andras bloggar. Van Goghs målning är ju suverän att lägga ögonen på.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Minnena från plugget är för min del rätt blandade. Det mesta var roligt, men så var det vissa ämnen som jag aldrig kunde förlika mig med. Att potatis kunde kallas plugg har jag aldrig hört förut, trots att jag är urstockholmare. Det var ett fint inlägg, som du gjort.

    SvaraRadera
  7. Här fick du i plugg på många varianter.

    Svar: Tack för din kommentar om Kanon. Vet inte om utställningen fortsätter eller är bara gjord för Sofiero. Här är den kvar in i sept. Man blir glad av att titta på hans tyger.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...