fredag 17 januari 2020

Nyårslöften



K-märkt på Nybrogatan 65. 

Så här års brukar ena halvan av mänskligheten försöka att sluta röka och den andra att gå ner i vikt. Jag skulle önska att det "bara" handlade om rökstopp för min del - det klarade jag av för snart tjugo år sedan - eftersom viktreducering är ett nästan hopplöst projekt. Säg inte ordet "Viktväktarna" för då minns jag det värsta halvåret i mitt liv: alltid hungrig och arg och med huvudvärk av matabstinens. Jag var tvungen att sluta räkna points innan jag skällde ut alla i min närhet.

Nikotinbegäret gör sig dock påmint ibland än idag, men kan bemästras. Jag behöver bara erinra mig röntgenbilderna av cancerlungorna, upphängda på S:t Eriks sjukhus den sommaren jag vikarierade där som röntgenassistent. Men det var jobbigt att genomlida alla sekvenser i "Vår tid är nu", där varenda medverkande ständigt tände nya cigaretter och bolmade friskt. Jag undrade hur många av dessa unga skådisar som var icke-rökare och mådde illa när de tvingades inhalera? 

På röktiden var mitt favoritmärke Salem Menthol, som var mycket exklusivt och svårt att få tag på. Minns att de annonserades i veckotidningarna med fräscha bilder av ett brusande vattenfall i samma färg som paketets utsida. Jag drömde om att sitta på en sten med bara fötter i det svala vattnet och blossa i naturens vilda skönhet. Kanske en Marlboro-man så småningom skulle dyka upp på sin häst med lasson beredd?



Marlboro Man, en reklamkampanj, som genomfördes
i USA mellan 1954 och 1999 med tre olika manliga
 modeller. Samtliga avled i lungcancer. 

Som en reminiscens från gamla osunda tider kan man fortfarande hitta en K-märkt skylt som den översta utanför en tobaksaffär på Östermalm. De säljer fortfarande cigaretter, men lånar förmodligen inte ut någon telefon.




Märket introducerades 1956 i USA av
 R.J. Reynolds Tobacco Co och var de
  första filtercigaretterna med mentholsmak.
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...