lördag 16 februari 2019

Jenny Nyström - inte bara tomtar




Jenny Nyström, Konvalescenten.
Målad i Paris 1884.

I morgon stänger den fina utställningen om Jenny Nyström på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm, men som tur är, så hann jag se den i förra veckan. Dagen efter föll jag offer för årets första influensa, men efter en vecka i sängen kan jag nu i likhet med den unga flickan på oljemålningen sitta uppe i flera timmar. Tavlan gick för övrigt för 800 000 kronor på Bukowskis auktioner, såg jag på deras hemsida. Man kanske skulle låta sig avmålas i morgonrock med yllestrumpa om halsen?

Utställningen fördjupar bilden av Jenny Nyström som harmlös "tomtemor", och här blir man i stället varse hur mångsidig och begåvad hon var. Vad allt hanterade hon inte som tecknare, illustratör, akvarellist och målare av prisbelönta oljearbeten?  Och med en skicklighet som gör betraktaren andlös av beundran. 

Jenny Nyström var bara nitton år, när hon antogs som elev vid Konsthögskolan i Stockholm, och då hade hon redan studerat teckning och måleri vid Göteborgs museums ritskola, numera Valand, sedan elvaårsåldern (vilket torde vara rekord i den lägre åldersskalan). En oljemålning föreställande "Gustav Vasa som barn inför kung Hans" (en episod som enligt historikerna aldrig har ägt rum) gav stipendium till vidare studier i Paris, där hon vistades mellan 1882 och 1886, och ställde ut på Parissalongen år 1884 med sitt självporträtt (se nedan).

En ambitiös och flitigt verksam yrkeskvinna, som försörjde familjen som illustratör, men även en högt begåvad konstnär, som aldrig fick tid att utveckla sin talang i andra tekniker. Idag skulle vi tillägga: ... "därför att hon måste leverera". 



En kvinna med självförtroende.



5 kommentarer:

  1. Hej Mariadne, hade svarat dig på bloggen men svarar här också det är Ingen Tävling utan du är med om du gillar att fota och få inspiration av veckans ord och se andras tolkningar av ett underbart gäng som redan är med, du liksom alla andra välkommen att vara med när du orkar och hinner, Bara att Tolka/fota veckans ord på Ditt sätt och länka ovan så att alla hittar dig som är med
    Kram och välkommen

    SvaraRadera
  2. Så fint du skriver om Jenny Nyström. Hon var verkligen en underbar och mångsidig konstnär. Jag kommer att skriva om en annan kvinnlig illustratör på Internationella kvinnodagen. Ser på ovanstående kommentar att du visat intresse av att gå med i gruppen Gems weekly photo challenge. Det vore jättekul att se dig där ibland också!

    SvaraRadera
  3. Tack, Birgitta, för ditt värmande beröm! Är så nyfiken på vem du kommer att skriva om den 8 mars... men jag får ge mig till tåls. Planerar att av & till delta i Gems Weekly Challenge, men vet inte hur jag ska "länka" till sidan. Kan du tipsa mig om det?

    SvaraRadera
  4. Så roligt! Jo, du skall först och främst skriva ditt inlägg och lägga in en eller flera bilder, allt enligt den instruktion du får på Sannas hemsida. Du bör också hänvisa till Sannas hemsida i inlägget.Därefter måste du publicera det. Man gör sedan på följande sätt: Klicka på inläggets rubrik. Då får du uppadressen på ditt inlägg i adressraden längst upp. Högerklicka, välj kopiera, sök upp www.gemsweeklyphotchallenge.blogspot.com, leta efter den lilla blå knappen där det står add your link, klicka på den, kopiera adressen till ditt inlägg och fyll i det övriga som krävs och klicka sedan på submit link. Det brukar vara lagom att göra det söndag kväll eller måndag förmiddag. Om detta inte lyckas får du gärna ringa mig på 070 2339251 så kan vi göra det tillsammans.

    SvaraRadera
  5. Tack för utförliga instruktioner, Birgitta! Jag har kopierat av, inkl. ditt telefonnummer, och ska ha dem till hands första gången jag deltar. Veckans tema tyckte jag dock var svårt med ordet "vis", så jag står över och avvaktar. "Ask" hade varit passande, men jag har redan skrivit om och fotat av min morbrors fina ask från Finska vinterkriget. (Se blogginlägg från början av 2018).

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...