söndag 30 december 2018

Och så: GOTT NYTT ÅR!






Med julsymbolerna Tro, Hopp och Kärlek från Jakobstad i Finland önskar jag alla och envar ett gott slut på det gamla året och ett mycket Gott Nytt 2019.

Fotot nedan är taget på ArkDes i Stockholm och dess traditionella pepparkakstävling. Detta var det vinnande objektet i kategorin "Alla andra som bakar" (dvs inte barn). Jag tycker det var mer gripande än alla pepparkakshus av olika fasoner, och det var döpt till "Skidåkaren". En ensam sådan har just nått fram till den lilla stugans dörr. För att fortsätta på det finlandsssvenska temat, så erinrar jag mig genast Bertel Gripenbergs fina dikt "Ett ensamt skidspår" (för övrigt tonsatt av Jean Sibelius).



Ett ensamt skidspår som söker
sig bort i skogarnas djup,
ett ensamt skidspår som kröker
sig fram över åsar och stup,
över myrar där yrsnön flyger
och martall står gles och kort - /---/



3 kommentarer:

  1. Jag önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År. Sådan fin dikt. Passade bra nu i nyårshelgen med sin ton av vemod... Usch, man blir bara äldre!

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt ÅR själv Marie-Anne och tack för all trevlig och tankfull läsning under året.

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År och God fortsättning, Birgitta och Göran! Vad roligt att ni fortsätter att besöka min blogg! Det är sånt "pep" som man behöver och som gör en glad. :-)

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...