tisdag 9 oktober 2018

Om hösten




Om hösten läser jag gärna Edith Södergrans poesi med dess mörka klanger av vemod och avsked:

Höstens dagar äro genomskinliga
och målade på skogens gyllne grund...
Höstens dagar le åt hela världen.
Det är så skönt att somna utan önskan,
mätt på blommorna och trött på grönskan,
med vinets röda krans vid huvudgärden...
Höstens dag har ingen längtan mer,
dess fingrar äro obevekligt kalla,
i sina drömmar överallt den ser,
hur vita flingor oupphörligt falla...


Här några bilder från min skärgårdsö, där jag nu stängt till för vintern. "Goodbye for a little while..." som förstaklasspassagerarna på Titanic sa när de klev i livbåtarna. 














Även öns förnämliga bageri har stängt.
Inga kruskabullar förrän i vår!

2 kommentarer:

  1. Härliga höstbilder! Snart vänder det och vi kan se fram emot våren. Jag är inne litet då och då på din blogg och hoppas hela tiden få se ett nytt inlägg. Allt väl? Jag önskar dig en God Jul.

    SvaraRadera
  2. Tack för det, Birgitta! Ja, om två veckor vänder året på sig, och det blir sakta men säkert ljusare. Roligt att du tittar till min blogg då och då, har inte haft inspiration eller idéer, men idag lade jag äntligen in ett nytt inlägg. Önskar dig också en riktigt GOD JUL! Besöker din blogg regelbundet, men lämnar inte alltid kommentarer, fast jag vet hur roligt det är att få sådana.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...