tisdag 7 augusti 2018

I berömda personers sällskap

Trots att jag är behäftad med en viss grad av ansiktsblindhet, så har jag en utpräglad förmåga att se likheter mellan kända och okända personer, så kallade "look-alikes". 

Och nu har jag upptäckt att mitt bostadshus är befolkat av minst tre berömdheter, varav en har varit död sedan 1969, men återuppstått som grannen tre trappor upp, nämligen den femstjärnige generalen Dwight D. Eisenhower (1890-1969), tillika USA:s president under åren 1953-1961. 

Det är en märklig upplevelse att åka hiss med "Ike" och hans Jack Russell-terrier, speciellt om den förstnämnde råkar bära sin skärmmössa den dagen. Jag får bita mig i tungan för att inte fråga ... "And how is the war going?". 



General Dwight D. Eisenhower, överbefälhavare
 för de allierades styrkor i Europa 1944-45.

Bild från Wikipedia.

Inte nog med det, på samma våningsplan som jag bor min favoritaktör Kenneth Branagh (född 1960) med vacker blond hustru. Han är fortfarande i livet och aktiv som skådespelare och regissör; jag såg honom senast  i "Dunkirk" (2017). men han gjorde även en utmärkt  prestation i Simon Curtis film "My week with Marilyn" (2011) som sir Laurence Olivier, för övrigt hans thaliska föredöme.

Jag kastar blygt beundrande blickar på "Kenneth", då vi möts i trapphallen. Han är alltid aktiv och på språng, nu i nya roller efter sin pensionering.



Sir Kenneth Branagh. Bild från Wikipedia.

Den mest markanta look-alike bland grannarna har tyvärr flyttat av,  men i flera år hedrades huset av den nionde earlen av Spencers  närvaro på första våningen: Charles Edward Maurice, född 1964, och bror till prinsessan Diana. Likheten var så markant att jag studsade till när vi träffades i tvättstugan första gången. Nästa gång vi sågs på samma plats, kunde jag inte låta bli att påtala den, varvid "Lorden" skämtade om sina planer att "återta egendomarna i Northamptonshire".

I våras drog han iväg och lämnade oss en celebritet fattigare, men om han begav sig direkt till Althorp, är jag övertygad om att slottets butler släppte in honom med ett "welcome home, Mylord!". 


Nionde earlen av Spencer framför sitt hem Althorp. 
Bild från Wikipedia.

Jag väntar med spänning på nästa nyinflyttare i huset. Vem kommer hen att likna?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...