torsdag 14 juni 2018

Sommarställets skräckgäster


Torpdrömmen - min eller andras?



När jag började hyra ett enkelt sommarhus i Stockholms skärgård sade min gode vän Göran: - "Ja, när man skaffar sig sommarställe får man veta hur många vänner man har...". - "Inte då! tänkte jag, vem trängtar efter kallvatten och utedass idag?". Så fel jag hade. Med tiden upptäcker man att väldigt många gör det, och efter tretton säsonger har jag - "den omvittnat omtänksamma värdinnan" - blivit tämligen frustrerad. Så här kan det låta när sommarvärmen slår till:

- "Oh, jaaa, tack! Jag kommer gäärna! Ska jag ta med något?"

- "Jaha, lakan och handdukar. Självklart, fattas bara!"

- "Oooo, tänk att få äta dina goda mat ute på Sommarö! Att du är så snäll och vill dela ditt fina ställe med mig.

(Dela? Tänker hon betala halva hyran?)

- "Jag kommer med första båten så får vi massor med tid att prata".

- "Hallå, hallå! Jag försov mig och missade första båten. Kommer med nästa. Eller nästnästa."

- "Åh, så mysigt att vara här! Här är en flaska vin till maten, varsågod! Jag fick leta i fyra systembutiker innan jag hittade den här".

- "Va? Ska vi äta redan nu? Men jag är inte hungrig."

-"Oj då, jag var visst mera hungrig än jag trodde. Det hade jag ingen aning om. Skulle vi ätit resten i morgon? Men det finns väl affär på ön?".

- "Åh, så mysigt att sitta här och prata i skymningen... Oj, vad jag pratar!"

(Gäsp.... Zzzzz...)

- "Sover du? Redan? Och jag som vill ta en kvällspromenad runt ön och kolla vad folk har för sig."

- "Hoppsan, jag glömde visst lakan och handduk hemma, men jag kan sova på vad som helst. Inget besvär för min skull."

- "Tack snälla, jag har sovit som en stock i din sköna säng. Vad lycklig du är som får vara här jämt!"

(Äntligen avsked och ensam kvar med disken).

- "Går sista båten redan klockan tjugotvå? Så synd! Jag hade gärna stannat en dag till, men du får ju andra gäster i morgon, säger du".

- "Tack för en uuunderbar dag! Det här måste vi göra om! Och min man har aldrig varit i skärgården. Det måste han bara få, så jag tar med honom nästa gång. Han kan sova på golvet. Hej då och kram, kram!"

------

Varje ord är hämtat ur verkligheten, dock inte av en och samma person. Håll med om att inte mycket har ändrats sedan Martin Ljung roade svenska folket med sin monolog om "Ester", skriven av Povel Ramel 1954. Annat än att smörpaketet  har ersatts av den obligatoriska vinflaskan.



Inget för  "Fläsk-Fior".



3 kommentarer:

  1. De två första citaten förstår jag inte riktigt vad det är för fel på, men de sas kanske i ett sammanhang som inte framgår här. Värre är några av de senare citaten. Det där med vinflaska förstår jag inte hur det kan ha blivit så vanligt. Bättre är väl ett kilo kaffe. Det borde varje vettig människa förstå som hälsar på en person på landet, eftersom man ofta har det besvärligt med transporterna. Själv bjöd vi en gång på 80-talet, då jag hade sommarstuga på Ekerö, ut en av min sons kompisar att stanna flera dagar. Allt han hade med sin var 2 hg choklad. Hans föräldrar hade det gott ställt. Jag som ensamstående tvåbarnsmamma hade väldigt små marginaler. Tyckte det var ynkligt att de inte kunde bidra litet till maten. Då han skulle ringa hem hade han inte ens pengar för att betala i telefonkiosken. Jag hade alltså inte ännu installerat telefon och det var långt före mobiltelefonernas tid.

    SvaraRadera
  2. Jag glömde att skriva att jag önskar dig en riktigt glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. De två första citaten från gästen ifråga är tänkta att presentera själva situationen, och är helt oförargliga. Men, som du skriver, "värre blir det sedan", och även jag har erbjudits enbart en chokladask som "tack" för flera dagars gratis kost och logi. Vilket dåligt exempel som din sons kompis gav! Magdalena Ribbing skrev vid flera tillfällen i DN om vad som förväntas av en sommarstugegäst: eget sänglinne, bidrag till den gemensamma förtäringen, omtänksam present, att man hjälper till m.m. Hjälpte tydligen inte. En väninna till mig, vars familj numera sålt det ärvda sommarhuset, skrev att hon låg dubbelvikt av skratt när hon läste mitt inlägg. Hon kände igen allt!

    Tack för mkidsommarönskan! Jag hade en våt, men trevlig midsommarafton på min ö i sällskap med goda ö-vänner på cykelavstånd. Vi hade knytkalas, en förträfflig inrättning! Önskar dig en fortsatt fin sommar, nu när högtrycket återvänt!

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...