lördag 18 september 2021

Världhistoria i mitt källarkontor

 

Typiska källarkontor. Bild från nätet, fotograf okänd.


Väl hemkommen från sommarön blev jag tvungen att städa ur mitt källarkontor i huset för att få plats för hemforslade saker i nya flyttkartonger. Där stod redan en hög med gamla kartonger, som inte hade rörts sedan 2014. Prokrastinering, kallas det, med ett fint ord, eller på enkelt språk: uppskjutarsjukan. Det var med en tung suck som jag öppnade den första flyttkartongen, beredd med en rejäl sopsäck i andra handen. 

Ni vet hur det brukar gå? Ingenting känns möjligt att kasta. Foton från flera generationer i släkten, skrivarbeten, brev, gratulationskort etc. Och så Winston Churchill (1874-1965). Hans magnifika trevolymsarbete om Det stora kriget, dvs Första världskriget, i en förstaupplaga från Skoglunds förlag (numera nedlagt) och inbunden i halvfranska skinnband. Tack, farfar (själv marinofficer) för dem!

De befriades snabbt från sitt dammiga näste, torkades av och vädrades på balkongen i solsken. Undersöktes närmare och befanns synnerligen läsvärda och fungerar nu som fördjupningslitteratur till den utmärkta serien om Första världskriget som visas på Kunskapskanalen. En koll på nätets antikvariska boksidor visade dessutom att detta är snudd på en raritet, som betingar ett pris på mellan 700 och 1000 kr. 

Men först ska jag njuta av "den gamle bulldoggens" utmärkta och initierade skildringar av hela händelseförloppet, inklusive bakgrunden. Den svenska upplagan är tryckt 1936 (författarens förord från 1934), och i översättningen förekommer flitigt verb i numera övergiven pluralform.

Men jag tänker inte låta mig störas av det; pluralverben bidraga enbart till att gifva en god tids- och lokalfärg. 




"Gräv där du står", och du skall finna.




2 kommentarer:

  1. Så kan det gå! Det är ju bra när man hittar något, som man har användning av, eller rättare sagt, något som man inte visste att man behövde. Jag tror att jag har haft böckerna, men att de numera finns hos min son. Tror inte att han läst dem, dock.
    Jag har sparat en del kläder och har en enda gång faktiskt hittat något jag blev glad över att jag hade kvar. En tjusig jumper, som var helt ok modemässigt och som dessutom gick på mig. MEN till min stora förtvivlan var den maläten! Märkligt, alla andra kläder jag har sparat, som är helt omöjliga, är minsann inte ett dugg malätna.
    Skönt att flytten är avklarad!

    SvaraRadera
  2. Det är mänga minnen som kommer fram när man börjar ta fram det som man sparat till " en annan dag ", Kämpa på

    SvaraRadera

Vive le roi!

  Carl XVI:e Gustaf, 2023.  Foto: Bengt Nyman, Vaxholm. Från Wikipedia.se. Ingen har väl missat att vår konung, Carl XVI:e Gustaf firar guld...