måndag 13 maj 2019

Gems Weekly Photochallenge: STATY



Ryttarstaty av Gustaf Mannerheim (1867-1951),
på Mannerheimplatsen,  intill
 Helsingfors konstmuseum Kiasma.


Ännu en utmaning från Gems Weekly Photochallenge, som jag kan svara på, nämligen STATY. Och då passar det bra med ett foto av Anettes och mitt lunchsällskap vid museet Kiasmas uteservering i somras, Finlands marskalk Gustaf Mannerheim, till häst. Statyn är utförd av skulptören Aimo Tuikiainen och invigdes på Mannerheims födelsedag den 4 juni 1960. Då hade han varit död i nio år, så minnesmärket restes inte för tidigt.

Nu rider han högt ovan folkhavet på Mannerheimsplatsen, onåbar och avlägsen, med blicken riktad långt bort i fjärran. Finlands berömde son, som i Sverige mest är känd för sin roll som överbefälhavare under finska vinterkriget (1939-40) och fortsättningskriget (1941-45). Under åren 1944-1946 var han dessutom landets president. Åtskilliga biografier har skrivits om Gustaf Mannerheim - i databasen Libris listas 269 st - på olika språk, inte alla odelat positiva. Men som min kusin säger, så tycks människan bakom hjältelegenden, i likhet med Raoul Wallenberg, vara svårgripbar och väcka en del frågetecken. Kanske därför helt logiskt att låta honom distansera sig 11,7 meter över marken i brons och på en sockel av röd granit.

Desto mer mänsklig och markbunden ter sig marskalken på det privatfoto som finns inklistrat i ett släktalbum. Ett snapshot, som troligen någon av mina morbröder tog vid fronten under fortsättningskriget. Tyvärr kan jag inte få veta vem av dem, som tog tillfället i akt, eller när och var fotot togs. Men nog ser Mannerheim bekvämare och mer avslappnad ut här än på ryttarstatyn i Helsingfors.



Fältmarskalk Mannerheim under finsk-ryska
fortsättningskriget(1941-45).
Privat foto ur släktalbum.











4 kommentarer:

  1. Visst ser Mannerheim mer bekväm ut på fotot än som staty, fast statyer tycker jag har en tendens att se stela och spända ut :-).

    SvaraRadera
  2. Hej, så roligt att få se statyn av honom jag precis läst om. Jag valde Herman Lindqvists bok om Mannerheim, tyckte jag visste på tok för lite om honom. Han var verkligen mångfacetterad, o var ju i det närmaste en upptäcktsresande, vilka resor han gjorde o även dokumenterade noggrant. Igår när jag satt och funderade över staty-utmaningen så låg Mannerheim nära i mina tankar, men till sist blev det en annan lösning. Tack för fint informativt inlägg

    SvaraRadera
  3. Så bra att du gav litet bakgrund och berättade om Mannerheim. Vilket fynd att ha fotot i familjealbumet. Pampig staty!

    SvaraRadera
  4. Angående min staty på Nationalmuseum: Ja, det spelar ju egentligen ingen roll var den är placerad. Det finns alltså ett skulpturrum både däruppe och där nere. I ett av inläggen påmindes jag om att man bör skilja staty och skulptur åt, så jag fick för mig att mitt inlägg blev litet fel, men då jag läser på Wikipedia ser jag att det går visst att kalla denna skulptur för staty.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...