tisdag 8 maj 2018

Säsongsöppning i skärgården




Gudingarna har återvänt från havsbandet, och själv drar jag ut från en stekhet innerstad till min lilla stuga på Ön. Dags att öppna och städa ut vintern!

Nu väntar jag bara på att mina älsklingsblommor - gullvivorna (primula veris) ska slå ut på ängen bakom skogen.






Min mammas väninna gjorde en fantastisk god likör på dessa blommor. Tyvärr tog hon det hemliga receptet med sig i graven, och inte ens Google kan återfinna det. Kanske tur det; jag ser att de är fridlysta i större delen av landet numera. Och det gick åt stora mängder till en liten flaska likör, som brukade avsmakas först på julafton.




Stugans mys- och läshörna, sommaren 2017





2 kommentarer:

  1. Oh, så härligt det ser ut. Hoppas att du får en riktigt bra sommar ute på din ö. Gullvivor är ljuvliga. Aldrig hört talas om att man kan göra likör på dessa blommor.

    SvaraRadera
  2. Tack, detsamma, Birgitta, önskar dig också en fin sommar på din ö och annorstädes! Ja, gullvivelikören var en dröm, har aldrig smakat något liknande, varken förr eller senare. Skulle gärna haft receptet idag, men det var visst en väl förborgad familjehemlighet.

    SvaraRadera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...