lördag 16 maj 2020

Visst är du en riskgrupp?




Vårdpersonal i karantän. Humorbild från Facebook.


Corona-pandemin har mitt i sitt elände skapat en ny  trendig företeelse: tillhörigheten av en RISKGRUPP.

Om det tidigare varit inne och hippt att vara rik, vacker, social, vältränad och mediakänd  så gäller det nu att snabbt få tillhöra den snabbt växande flocken av RISKGRUPPER. Jag förvånas ideligen över hur många som gör det. Folk som annars definierar sig som kärnfriska och skryter om fantastiska blodvärden förvandlas nu till ängsliga, hjälplösa och väldigt utsatta individer. Ja, frågan är hur länge de har kvar att vandra på den här jorden.

Den mest banala krämpa kan numera sorteras in under HÖGRISK; det gäller bara att leta ordentligt i sin sjukjournal. Förhöjt blodtryck häromåret? Oj, jätterisk, måste ha hjälp att handla! Allergisk hosta i flera veckor? Respirator nästa! Fyller snart sjuttio år. Jestanes, kom och fixa en apoteksfullmakt åt mig! Det är förvånansvärt många som det är synd om i dessa riskgrupper, och som ideligen uppmanas att Ta Hjälp av Andra.

Men vem eller vilka ska hjälpa en befolkning där allt fler sätter sig i karantän och skriker på hemtjänst, städhjälp och all möjlig uppassning i hemmet? Efter fyllda sjuttio plus väntar tydligen en bekväm och ansvarslös tillvaro där man har rätt att ställa kompromisslösa krav på omgivningen, åberopande sin oerhört höga ålder. Jag undrar bara hur den krympande icke-risk-gruppen av modiga medmänniskor ska räcka till - framför allt till dem som redan tidigare varit berättigade till hjälp och nu behöver det ännu mer?

Tänk tanken att landet råkar in i en än värre kris - krig, naturkatastrofer, svältepidemi - och att nio hjälparbetare/soldater av tio vägrar att tjänstgöra, eftersom anser sig vara en riskgrupp (överviktiga, högt blodtryck, dålig kondition) och måste sitta still i karantän?

Jag längtar tillbaka till Landet Lagom, som Sverige en gång kallades, då vi inte höll oss med överdrifter, varken åt det ena eller andra hållet. Kanske var vi rentav mindre självupptagna då? Vad tror Anders Tegnell?




O ljuva karantän! Knacka innan du ställer matkassarna utanför.
 Fri bild från nätet.






5 kommentarer:

  1. Jag känner inte riktigt igen det du skriver om. Inte från människor i min omgivning i alla fall. Däremot kan jag tänka mig att medierna blåser upp en hel del sådana fall och även att människor som läser tidningar och ser TV-program blir oroade i onödan. Däremot har jag en jämnårig väninna, som känner sig diskriminerad och menar på att 70plussare minsann är så ungdomliga osv. Men det är ju inte det det är frågan om. Hur som helst är det ju upp till var och att följa de rekommendationer, som finns. Några förbud finns ju inte , mer än att folksamlingar över 50 personer inte är tillåtna. Intressant var att det i DN häromdagen påpekades att uttrycket social distans är fel. Det skall heta fysisk distans.

    SvaraRadera
  2. Det beror nog på vilken slags människor man talar med. Det finns alltid de som vill bli ömkade och som genast sätter sig i riskgruppklassen. Och så de som framhärdar i att de är friska och inte behöver pjoskas med. Jag skrev inlägget för jag tyckte att kategori ett är onödigt stor, beredd på mer eller mindre arga kommentarer.
    Ja visst, det är fysisk distans det handlar om, inte social distans. Vi uppmanas hela tiden att höra av oss och ringa varandra, men ideliga långa telefonsamtal är mer påfrestande än att träffas på två meters avstånd utomhus.

    SvaraRadera
  3. Om det är så att du åker ut på Lidingö ensam någon gång i sommar, är du hjärtligt välkommen att dricka en kopp kaffe med mig i Torsviksparken. Om vädret så tillåter, förstås.

    SvaraRadera
  4. Tack, Birgitta, det låter jättetrevligt! Jag har varit i stan ett tag nu, men inte förrän idag (4/7) uppmärksammat din inbjudan - tyvärr! Men innan hösten så tänker jag mig till Millesgården, och då kanske det besöket kan kombineras med gemensamt utomhuskaffe? Om du inte är i din hyrstuga, förstås, men jag letar upp ditt tel nr och hör av mig i god tid innan. Fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Jag är på Resarö 24 juli till 31 juli. I övrigt är jag hemma på Lidingö.Vi kan naturligtvis ta kaffet på Millesgårdens kafé om det passar bättre. Vädret måste vara bra. Jag har telefonnummer 070 2339251 eller 08 7671451. E-post birgitta.u.malmstedt@gmail.com

      Radera

Butiken som helst inte sålde

  Vårrengöring. Fri bild från Pixabay.com När jag drar omkring på min motvilliga dammsugare hemma inser jag att den sjunger/suger på sista ...